Wij beschikken over drie zware hefbruggen waarmee we tot 7000 kg kunnen tillen (hoogte is geen probleem).
Smits Campertechniek verzorgt de complete reparatie en onderhoud aan het onderstel en bovenbouw van uw camper. Sterke punten van ons bedrijf zijn remrevisie, distributie, dieseltechniek, elektra/elektronica, levelsystemen, LPG/truma en luchtveerring (VB), schades.
Daarnaast plaatsen we dakluiken, daglichtpanelen, schotelantenne’s, etc. Alles wat u nodig heeft op uw reis met de camper in zomer en winter.
Voor veel gebruikers van campers is het onduidelijk wanneer de camper onderhoud nodig heeft. Je wilt niet onnodig geld uitgeven en aan de andere kant wil je ook niet stil komen te staan.
Voor vrijwel alle campers geldt de regel het ene jaar een kleine en het jaar erop een grote beurt. Camperaars die minder dan 7500 km per jaar rijden mogen een jaar overslaan, maar één keer in de drie jaar moet de camper wel een grote beurt hebben.
Bij een kleine beurt vervangen wij de motorolie en het oliefilter, en controleren we of het luchtfilter vervuild is. Alle vloeistoffen worden gecontroleerd en zo nodig bijgevuld. Het service-interval van de ECU (motorcomputer) wordt gereset en het onderhoudsboekje ingevuld (indien aanwezig).
Bij een grote onderhoudsbeurt wordt hetzelfde gedaan als bij de kleine beurt plus nog een aantal zaken. Denk aan werkzaamheden als vervangen van lucht-, interieur en brandstoffilter, de wielen gaan eraf om de remmen te demonteren, te reinigen en indien nodig te vervangen.
Probleem bij veel campers is dat ze lang stil staan waardoor de remmen vast gaan zitten.
De remklauw geleiding wordt gecontroleerd/gesmeerd, de remblokken in geleiding gereinigd en gesmeerd. Bij trommelremmen achter gaan de trommels eraf en controleren we of o.a. de wielremcilinders niet vast zitten. Verder wordt de remvloeistof op vocht gecontroleerd.
Bij een Alko chassis dient jaarlijks de achteras gesmeerd te worden.
Attentie: APK heeft niets met onderhoud te maken. APK is alleen een veiligheids- en milieukeuring.
De meeste Fiat- en Renaultmotoren hebben een distributieriem (van rubber met wapening).
Voor motoren met een riem geldt (meest voorkomend de 2,3 motor) dat de vervangingstijd ligt rond 90.000 km of 5 jaar (te controleren aan de hand van motorcode).
Dat geldt natuurlijk ook voor campers. Niet op tijd de distributieriem vervangen kan resulteren in grote motorschade!
Indien uw riem vervangen dient te worden kunnen we dit in de maanden december en januari uitvoeren met korting op het arbeidsloon (daltarief).
Andere merken zoals Mercedes en Ford hebben meestal een distributieketting.
Deze hoeft alleen vervangen te worden als er iets mee is (dan heeft de motor meestal meer dan 300.000 km erop zitten).
Voor de gasinstallatie geldt “veiligheid voor alles”! Wanneer uw camper voor de APK komt dient de gasinstallatie te worden gecontroleerd. De praktijk is helaas dat niet bij alle garagebedrijven dit kritisch wordt gecontroleerd, omdat bij het weglaten van de flessen in de camper tijdens de keuring de eis voor controle vervalt!
Bij ons wordt de gasinstallatie ten alle tijden gecontroleerd! Het systeem in de camper wordt afgeperst (volgens norm G607), en we doen visuele controle van de slangen, de gaskast en de drukregelaar.
Wist u overigens dat het volgens Europese wetgeving niet toegestaan is om met de gaskraan op de fles “open” te rijden tenzij de installatie is voorzien van een “crash” beveiliging. De koelkast mag onder het rijden niet op gas branden. Ook niet met een crash-beveiliging. Bij een tankstation heeft u dan namelijk open vuur aan de zijkant van uw camper.
Smits Ede is officieel Flussiggas DVFG-Sachkundiger en mag keuringen volgens Duitse voorschriften uitvoeren
Vocht in de ombouw van de camper kan tot hoge kosten leiden. Het is daarom belangrijk jaarlijks te controleren op lekkages door middel van de vochtmeting.
Veel voorkomende problemen zijn lekke dakluiken en ramen. In de fabriek zijn deze gemonteerd met een butylkit (kit die niet hard wordt). Toch is na een aantal jaren de kans groot dat het vocht doorslaat.
Bij half-intergraal campers gebruikt men een lijmkit bij de overgang tussen cabine en de polyester opbouw. Bij grote temperatuurverschillen zal het staal van de cabine meer uitzetten dan de polyester opbouw met als resultaat dat de kitnaad los scheurt. Jaarlijkse controle en zonodig vervangen van de kit is daarom verstandig.
Bij vol intergraal campers zijn de uiteinden van de wanden en het dak voorzien van een houten frame om de hoekprofielen aan elkaar te kunnen schroeven. In de praktijk gebruikt niet iedere bouwer RVS schroeven. Het gevolg is dat de schroeven (welke onder een sierstrip zitten) gaan roesten. De roestende schroeven laten water door naar het hout wat vervolgens gaat rotten. Dit proces begint bij sommige campers al na 5 jaar!
Bij buscampers ontstaat er vaak lekkage bij de dakluiken. Omdat het dak van de buscamper niet vlak is en een getrapt profiel heeft, sluit het dakluik nooit overal aan op het staal. Hiervoor zijn speciale montageframes te koop die dat netjes opvullen.
Bij regen zal altijd water in het getrapte gedeelte van het dak blijven staan. Dus jaarlijks controleren!
Door te wegen kunnen camperaars voorkomen dat ze overbeladen op pad gaan. Dat kan namelijk onveilig zijn, omdat het gewicht de rijstabiliteit beïnvloedt. Ook het remvermogen kan verminderen.
Bij Smits kan de camper gewogen worden met een geijkt weegsysteem. Het is een vast onderdeel van onze campercheck.
In combinatie met een grote beurt voeren wij gratis een APK keuring uit. U betaalt dan alleen de roetmeting/EOBD uitlezing.
Het is mogelijk om bij Smits een campercheck te laten uitvoeren in uw bijzijn. De camper wordt dan gecontroleerd op meer dan 70 punten. Lees meer..
Een camperaar laat ons weten:
“Zo heerlijk stil in de cabine met die nieuwe lagers. Ook wegligging verbeterd. Nogmaals dank!”
Wij beschikken over drie zware hefbruggen waarmee we tot 7000 kg kunnen tillen (hoogte is geen probleem).
Het is mogelijk nieuwe dakluiken of daglichtpanelen te laten plaatsen.